Att få kolla på gamla bilar och prata med ägarna är lika roligt som att själv köra bilarna. Denna var senast besiktigad 66. Stått länge, dock under tak. Men jordgolvet kryper allt närmare motor och golv. Jag lovade ägaren att skänka fyra hjul så den kunde förvaras bättre. Fel motor men i övrigt en solid originalbil som gått i jämtland …
St Christopher 100 000 km märke
St Christopher de resandes helgon är avbildad på ett av de märken som vw delade ut till ägare som kört sin Volkswagen 100 000 km.
Splitt i splitt
En splittbuss som blivit delad i två. Av vilken anledning är oklart. Hänger som prydnad intill en stor europaväg. Många har säkert passerat stannat och beundrat den.
Interiör -50 splitt bubbla
Förarplats i bubblan från 1950. Benknäckarhylla och cabluckor till handskfacken. Bilar av modell cabriolet utrustade med fler lås och luckor för att säkert kunna lämnad nercabbade.
Räddar 63a och delar
En arbetskollega hade vid besök på loppis noterat en bortglömd vw som stod i vedboden. Det visade sig vara en blå 63 med en ägare sen 64. Året innan ägdes den av hans farbror. Bilen hade takräcke, dubbla skidställ, Ebersprächer och dragkrok. Rostig men värd att räddas från skamvrån i vedboden. Mycket dokumentation och delar följde med bilen.
Ny logga av Rockpen.com
Det går framåt. Robin de Blanche på Rockpen.com har tagit fram en ny logga till hemsidan.
Vw bubbla 65
Bubbla -65 året då rutorna runt om blev större och framrutan aningen välvd. Denna med ny sänkframvagn och polerade Porsche Cookie Cutter’s fälgar. Är numera i nya goda händer. Men fälgarna var för fina för att sälja så dom ligger kvar i garaget.
Vw baywindow panel
Vw panelbuss (utan sidofönster) en av de första bussarna med hel framruta. Chassinr 218011812 tillverkad aug 67. Registrerad som 1968 års modell.
Ovanligt tillbehör
Ett ovanligt tillbehör till vw. Då som nu? Monteras framme på kofångaren. I de runda ringarna monterades vanligtvis signalhorn eller extraljus / dimljus. Tidigare suttit på en -55 bubbla.
Volkswagen Karmann ghia -66
Min första Karmann ghia. Renoverad och omlackad. Modellen introducerades 1955 och slutade tillverkas 1974. Volkswagens exklusivaste bil på den tiden.