Den klassiska VW Bubbla motorn är en luftkyld 4-takts boxermotor som är känd för sin pålitlighet och enkelhet. Under de fyra decennierna av VW Bubblas produktion fanns det sex olika motorstorlekar tillgängliga, alla kallade Type 1. Denna motor användes inte bara i VW Bubbla utan också i modeller som Karmann Ghia, Splitscreen Buss, Baywindow Buss, Typ 181 och Typ 3 Variant.
Modellskillnader
25 Hk Motor (1945-1955) – Motorbeteckning: 1- Produktionen av VW Bubbla inleddes 1945 med en 25 hästkrafters motor. Denna motor hade en 1131cc kapacitet med en 64mm vevaxel och 4 x 75mm kolvar. Den var utrustad med en Solex 26 VFJ förgasare i mitten av motorn. Denna motor var enkel och pålitlig.
30 Hk Motor (1955-1960) – Motorbeteckning: 2, 3, 4 Mellan 1955 och 1960 uppgraderades motorn till 30 hästkrafter. Vevaxeln behölls på 64mm, men kolvarna ökade i storlek till 77mm, vilket ökade motorns storlek till 1192cc.
34 Hk Motor (1960-1980) – Motorbeteckning: 5, 6, 7, 8, 9, D År 1960 introducerades VW 1200, som hade en ny design av motorblocket med en separat fot för generatorn. Denna motor var utrustad med en ny större Solex 28 PICT-1 förgasare och producerade 34 hästkrafter. 1200cc-motorn användes i den grundläggande VW Bubbla-modellen ända fram till produktionens slut.
1285cc Enportsmotor (1965) – Motorbeteckning: E 1965 presenterades VW 1300, som inkluderade en enports 1285cc motor. För att öka motorns storlek installerades en 69mm vevaxel, vilket gjorde motorn bredare än 1200-modellen. Denna motor använde också en ny Solex 30 PICT-1 förgasare.
1300cc Tvåportsmotor (1970-1975) – Motorbeteckning: AB, AC, AR Från augusti 1970 uppgraderades 1300cc-motorn till tvåportsteknik. Uppgraderingen innebar ändringar av oljekylaren, kylfläkten och motorplåtarna för att möjliggöra bättre luftflöde över motorn och genom oljekylaren. Förgasaren uppgraderades också till en 34 PICT 3 med en vinkelpositionerad pilotjet.
Vi både köper och säljer reservdelar och hela vw motorer. Kontakta oss för specifika frågor.
1600cc Tvåportsmotor (1970-1980) – Motorbeteckning: AD, AE, AF, AH, AJ, AK, AS, ACD I augusti 1966, ett år efter lanseringen av VW 1300, började produktionen av VW 1500. Denna Bubbla var utrustad med en 1500cc enportsmotor som producerade 44 hästkrafter och som tidigare hade använts i Splitscreen Bus. Med en vevaxel på 69 mm och kolvar på 83 mm kunde denna motor nå en topphastighet på cirka 130 km/h och accelerera från 0-100 km/h på ungefär 22 sekunder. Detta var cirka 10 sekunder snabbare än VW 1200.
Under 1970 producerades VW 1302S med en helt ny 1600cc tvåportsmotor som standard, som producerade 50 hästkrafter. Den använde samma 69 mm vevaxel men hade kolvar på 85,5 mm.
Dessa olika luftkylda motorer var hjärtat i VW Bubbla och bidrog till dess framgång och långvarighet på vägarna. De har fascinerat generationer av bilentusiaster och är en påminnelse om den enkla men pålitliga teknik som kännetecknade denna ikoniska bil.
Vw bubblans motorvariationer
MOTORSTORLEK | MOTORBETECKNING | SP/TP | ÅR | HÄSTKRAFTER (BHP) |
---|---|---|---|---|
1131cc | 1- | ENPORT | 1945-1955 | 25 Hk |
1192cc | 2, 3, 4 | ENPORT | 1955-1960 | 30 Hk |
1200cc | 5, 6, 7, 8, 9 | ENPORT | 1961-1965 | 34 Hk |
1200cc | D | ENPORT | 08/1965 och framåt | 34 Hk |
1300cc | E | ENPORT | 08-1965 till 07/1970 | 37 Hk |
1300cc | F | ENPORT | 08/1965-07/1970 | 40 Hk |
1300cc | AB | TVÅPORT | 08/1970-07/1973 | 44 Hk |
1300cc | AC | TVÅPORT | 1971-1972 | 40 Hk |
1300cc | AR | TVÅPORT | 08/1973-07/1975 | 44 Hk |
1500cc | H | ENPORT | 08/1965-07/70 | 44 Hk |
1500cc | L | ENPORT | 1967-1970 | 40 Hk |
1600cc | B | ENPORT | 1970 | 47 Hk |
1600cc | AD | TVÅPORT | 08/1970-07/1973 | 50 Hk |
1600cc | AE | TVÅPORT | 08/1970-07/1971 | 50 Hk |
1600cc | AF | TVÅPORT | 08/1970-01/1980 | 46 Hk |
1600cc | AH | TVÅPORT | 08/1973-01/1974 | 48 Hk |
1600cc | AJ | TVÅPORT | 08/1974-12/1980 | 50 Hk |
1600cc | AK | TVÅPORT | 1973 | 48 Hk |
1600cc | AS | TVÅPORT | 08/1973-07/1980 | 50 Hk |
1600cc | ACD | TVÅPORT | 1992-2004 | 46 Hk |
Dessa motorer representerar olika kraftalternativ som var tillgängliga för VW Bubbla under dess långa produktionshistoria.
Se även motormodeller för alla Volkswagen veteranbilar.
Reservdelar vw bubbla motor
När det kommer till reservdelar till VW Bubbla motorer är det några vanliga komponenter som kan behöva bytas ut med tiden. Slitna tändstift, oljefilter och luftfilter är exempel på sådana delar som regelbundet måste bytas för att hålla motorn i bra skick. Dessutom kan packningar, vattenpumpar och generatorer vara komponenter som över tid kan behöva bytas ut för att undvika problem med motorn. Vi erbjuder ett omfattande sortiment av reservdelar för VW Bubbla motorer, så oavsett vilka delar du behöver är vi här för att hjälpa dig att hitta rätt komponenter för att hålla din VW Bubbla i toppform.
Letar du efter reservdelar till din VW Bubbla motor?
Vi erbjuder ett brett utbud av reservdelar till VW Bubbla motorer. Oavsett om du behöver ersätta slitna komponenter eller uppgradera din motor, har vi de reservdelar du behöver. Kontakta oss gärna så hjälper vi dig att hitta rätt reservdelar för att hålla din VW Bubbla i toppskick.