VW industrimotor

Något som också är av intresse som tyvärr går förlorade på skroten ibland är industrimotorer som har fortfarande mycket kvar att ge. Dessa börjades tillverkas för olika ändamål redan 1952 och liksom de som återfinns i folkabilar är även dessa trotjänare och stabila.

vw industrimotor

Industriella motornummer

Datum och motornummer från VW-boken Progressiva Förbättringar, för användning vid bestämning av ett generellt datum för industriella motorer. Industriella motorer från andra världskriget hade ett prefix på 6-

Har du en Industrimotor eller vet någon som har, tar vi gärna emot tips eller säljförslag
Datum122124126Anteckningar
10/20/195200 001Börjar produktion 25HP DIN
6/6/195300 537Kopplingsbalansmarkeringar tillagda
10/16/195301 654Tjockare fläktblad
10/19/195301 665Förlängd spår på regulatorspaken, bättre klämma
12/21/195301 988Början av 30HP DIN/36HP SAE, 6.1:1 CR
3/22/195402 857Startomslag tjockare, massivt rör
4/8/195403 126Enkla ventilfjädrar för 1500 och 1800 RPM-spec-motorer
6/25/195404 399Pappers svänghjuls packning
8/31/195405 091Platta toppkolvar, 6.6:1 CR
9/18/195405 379Oljeavskrapkanten ovanför kamväxeln smalnade av
10/1/195405 475Liten remspännare nu 10.5 mm istället för 20 mm
11/15/195406 070Tillfällig ändring av olika legeringslager # 2
1/4/195506 677Inloppsmanifold behandlad med speciell färg
1/13/195506 841Induktionshärdade vipparmarsaxlar
2/17/195507 47228PCI-förgasaren får nylonflottör
4/1/195508 152Specificerat att använda 10W-olja för första oljefyllning
4/5/195508 216Oljepumpstoppbolten nu AM 6Ax28, Inloppsmanifold med gjuten lättmetallklädsel
4/29/195508 681Distributordrivning ändrad från stål till brons
6/11/195509 667Friktionshjul nu fastknytet på axeln
8/11/195511 145Kork på mätstickan nu löds fast
8/16/195511 220Många ändringar inklusive kroppsnöt med nållager, sexmuttrar istället för sexkantskruv för cylinderhuvuden och införandet av dubbelpipeavlopp med förvärmningsslang och byte från 36mm generatorpulsmuttrar till 21mm och 225T1 tändstift istället för 175T1
10/14/195512 502Vevarbultar 6×280
1/27/195614 774Tändstiftinsatser, nu 11.84 mm istället för 11.34 mm
2/16/195615 165Fästhuvud för bränslepump böjd
5/11/195617 704Koppling – fjädrad dämpningssegmentdesign
5/23/195617 821Heli-coils för tändstift periodvis installerade
6/18/195618 928Oljeinsugningsröret förkortat med 12 mm
7/12/195622 123Temperaturändring på huvudlager #2, .02 mm tjockare på trycksidan
8/14/195622 352Finare nät i oljesilen
8/16/195622 815Oljepumpens modifieringar
9/26/195624 249Huvudlager #4 tunnare vägg och mindre spel enligt specifikation
10/4/195624 443Kolvstiftsbussning nu rullad från remsmaterial
12/29/195626 807Oljekylarstöd mellan kylaren, fläkthuset och kolvblocket, Oljesilen har nu en klockliknande hatt vid oljeupptagningstuben
4/29/195731 322
5/2/195732 927Oljekylaren nu högre, fler rör och lödda istället för lödda
6/11/195734 199Huvudlager #1 modifierat – 4 oljepoletter på svänghjulssidan
6/12/195734 813Längre passstift för svänghjulet
7/2/195735 470Kolvblocket förstärkt vid vevlager #2
7/8/195735 240Arbetsytan på cylindrarna minskad från 133,25 till 125,25 mm
8/2/195736 317
8/16/195736 874Kamaxellagret till vevbottenanslutning nu 21 mm.
10/23/195738 221Järnförstärkta asbestavgaskopplingstätningar
10/29/195738 832Stålförstärkta asbestvärmekopplingstätningar
1/2/195841 202Trelagers staklagerfodral
3/3/195842 425Böjd arm i värmekopplingslådan
4/2/195843 481Koppling – fjädrande dämpningsskivdesign
9/12/195847 475Heli-Coils för tändstift installerade intermitterande
9/15/195847 784Kammare i svänghjulets tänder utelämnad
10/28/195848 519Kuggar på svänghjul utan fas nu
12/30/195849 701Gängade anslutningsplattor för tändstift nu standardinstallation
2/2/195951 402Heli-coils för gängad anslutningsplatta nu standardinstallation
3/9/195952 660Avgassystem målat med zinkfärg istället för svart
3/26/195953 2014 platta ytor på värmarens anslutningsarm
4/7/195953 666175T1 tändstift återvänder
4/23/195954 401Guvernören, spaken för centrifugal säkrad med woodruffnyckel och modifierad klämma
5/13/195954 647Avgasrör till värmarens anslutningar, koniska asbesttätningar hålls på plats med klämmor
5/13/195954 916Ny fläktlåsmutter och modifierad mutter
7/2/195956 723Tropisk fläktrem
11/13/195961 085Avgasventiler starkare där stammen möter huvudet
8/5/1960073 001Början av 34HP DIN/40HP SAE
8/18/1960073 150Kamaxeländrörelse nu .06-.114mm
9/21/1960075 348Modifierad mätsticka
11/8/1960077 656Kylfläkten har nu 28 skovelblad istället för 16
11/24/1960078 1594 huvudlager har nu ringformig ränna och oljeavrinningsränna
12/1/1960078 656Kamaxelns trycklagerytor fasade
1/25/1961080 250Distributordrivningsaxelns borrning skuren 5mm djupare, drivaxeln har nu stötkrage
1/30/1961080 657Fläktpulley minskat till 1.75:1 förhållande (6.8″ istället för 7″)
2/14/1961080 770Avgasklämmor har självlåsande muttrar
4/18/1961084 089Konisk kvarsänkning för ventiltuberna
5/15/1961084 245
5/29/1961085 625Tjockare rör på avgasrör 1 och 3
6/15/1961086 726Ventilfjäderpackningar nu av vit plast istället för gummi
8/1/1961087 221Värmareboxar nu pressade tillsammans istället för skruvar
10/2/1961089 276Svänghjul – anslutning mellan platta och nav förstärkt
10/2/1961089 061Plattare avgasventilhuvuden
10/13/1961090 067Insugningsrör för förvärmningstuber tjockare
10/30/1961090 501Ventilkåpa/huvud nu rakt på toppen
10/30/1961090 886Stålpaket mellan vevaxel och svänghjul, konisk tätningssyta
11/11/1961091 879Vevaxelns stora ändejournal 4.5mm radien istället för sned
11/17/1961092 265Oljefyllnings packmutter nu högre
11/21/1961091 357Termostattemperatur sänkt från 75-80° till 65-70° C
12/5/1961093 624Vevaxel har nu oljeborrningar på baksidan
3/13/1962103 368Insugningsrör har nu zinkfärg
3/21/1962103 990Rockerstöd med större diameter
4/16/1962104 657Annan kopplingsbeläggning
5/3/1962105 095Oljeavskiltningsstiften är nu 11.84 mm istället för 11.34 mm
5/21/196207 501BÖRJAN AV PRODUKTIONEN progressivt coilerade ventilfjädrar, en-del lyftare
5/28/1962106 639progressivt coilerade ventiler fjädrar
6/5/196207 566kamform ändrad
6/5/1962106 836oljefyllnadskork, har nu en kopparklämma
6/19/1962107 859kamform ändrad
7/31/1962108 729en-del lyftare
8/2/1962109 307Oljekylaren har perforerad plåt, förgasarrör med större diameter, fläkthuset är nu bredare, insugningsportar för cylinderhuvudet är större
8/23/1962108 601cylinderborrigheten ändrad
9/11/1962110 673kolvringar fasade på innerkanten
12/19/1962112 939ytterligare en ändring av kamaxeln
1/31/1963114 194vinkel på avgasventilhuvudet minskad med 1 grad
2/15/1963114 941kolvbultslag nu offset
2/28/196307 969kolvringar fasade på innerkanten, kolvbultslag nu offset
3/14/196308 006försegling för avgasrörets diameter minskad
6/10/196308 115vinkel på avgasventilhuvudet minskad med 1 grad
6/11/196302 501BÖRJAN AV PRODUKTION?
6/20/1963119 465vevaxeln nu svetsad istället för punktsvetsad
6/21/196302 550tjockare axel på oljekylarseglet, toppar, och tryckstavar modifierade på grund av ändrad ventilvinkel
7/3/196308 316toppar, huvuden och tryckstavar modifierade på grund av ändrad ventilvinkel
12/2/196302 575bricka placerad mellan generatorremsskivan och muttern
1/15/1964009 119kamaxlarna borrade för oljeflöde till justeringsskruv, oljeavvisningsringar tillagda på ventilstammarna, kortare ventilstyrningar
1/23/1964002 582kamaxlarna borrade för oljeflöde till justeringsskruv, oljeavvisningsringar tillagda på ventilstammarna, kortare ventilstyrningar, progressivt coilerade ventilfjädrar
1/30/1964126 001kamaxlarna borrade för oljeflöde till justeringsskruv, oljeavvisningsringar tillagda på ventilstammarna, kortare ventilstyrningar, ökning av lagerjournal #1-spel
2/3/1964002 602009 228 ökning av lagerjournal #1-spel
2/19/1964009 232ändrad axel på kamaxeln
2/29/1964009 252tyngre kolvar
3/5/1964127 243ändrad axel på kamaxeln
3/5/1964002 618ändrad axel på kamaxeln, tyngre kolvar
3/20/1964128 230Oljesilplattan fäst med lockmuttrar, bättre packningsmaterial
4/3/1964128 551olika kolvar
4/9/1964009 412Oljesilplattan fäst med lockmuttrar, bättre packningsmaterial, bättre packning för oljepumplocket
4/15/1964009 378bättre packning för oljepumplocket
4/17/1964009 496olika kolvar
5/22/1964002 620Oljesilplattan fäst med lockmuttrar, bättre packningsmaterial, bättre packning för oljepumplocket, olika kolvar
6/12/1964131 725009 945 minskat vridmoment för kolvarna
6/15/1964131 651Rotocap-ventilen roterande enhet för upp till 2500RPM
7/1/1964002 621minskat vridmoment för kolvarna
7/3/1964002 630större oljefyllningshål och urtag i webben nedanför
8/5/1964132 927större oljefyllningshål och urtag i webben nedanför
8/11/1964133 001ökad tolerans för huvudlager #1
8/13/1964010 171bakre huvudtätning – annan form och material
8/13/1964010 168större oljefyllningshål och urtag i webben nedanför, ökad spänning på ventilfjädrarna
9/11/1964133 921bakre huvudtätning – annan form och material
10/1/1964010 418oljeintagsröret säkrat till oljeavtappningsplattans bult
10/6/1964002 631bakre huvudtätning – annan form och material, oljeintagsröret säkrat till oljeavtappningsplattans bult, ökad spänning på ventilfjädrarna, fyrkantiga topplock
10/7/1964135 938oljeintagsröret säkrat till oljeavtappningsplattans bult
10/12/1964010 455fyrkantiga topplock
11/5/1964136 980toppstavar – övre oljeborrningar svetsade
11/6/1964010 600004” ventiljusteringsetikett tillagd
11/18/1964010 611toppstavar – övre oljeborrningar svetsade
11/30/1964002 639toppstavar – övre oljeborrningar svetsade
11/30/1964002 637004” ventiljusteringsetikett tillagd
12/8/1964139 276011 051 lyftare – mindre diameter på kontaktflänsen
1/4/1965011 103Rotocap-ventilen roterande enhet för upp till 2500RPM
1/13/1965002 728lyftare – mindre diameter på kontaktflänsen
1/28/1965141 201fyrkantiga topplock – 004” ventiljusteringsetikett tillagd
2/23/1965141 671vevaxelns lager #2 har större oljeborrningsficka
3/10/1965011 505vevaxelns lager #2 har större oljeborrningsficka
3/24/1965002 804vevaxelns lager #2 har större oljeborrningsficka
4/7/1965143 507tjockväggiga ventilfjäderhattar
8/2/1965146 330kamaxellagerhylsor tillagda, fler kylflänsar tillagda, olika stötar
8/2/1965002 836012 206 124A och 126A nu 85 mm kolvar, kamaxellagerhylsor tillagda, vevstakar har bultar, fler kylflänsar tillagda, olika stötar
8/18/1965146 528002 851 vevlager #2, stålbakade hylsor
9/20/1965013 767vevlager #2, stålbakade hylsor
10/1/1965148 421002 864 013 846 täckplåt och reglerväxeländringar, 122 olika avgasventiler
11/2/1965014 023radierna på huvudlager #1 och #3 rullade in
11/9/1965002 870radierna på huvudlager #1 och #3 rullade in
11/15/1965149 4003 övre stift nu längre och försänkta djupare i blocket
12/23/1965002 885förstärkt vinkel på frontlocket
1/4/1966150 262Oljesilplattan, oljeavtappningsgängorna har axel för tätning, oljeupptagningstuben inte längre vinklad i änden
1/6/1966014 288Oljesilplattan, oljeavtappningsgängorna har axel för tätning, oljeupptagningstuben inte längre vinklad i änden
1/9/1966014 651kolvstiftsbussning nu stålbakad med blybronserad beläggning
1/13/1966002 902Oljesilplattan, oljeavtappningsgängorna har axel för tätning, oljeupptagningstuben inte längre vinklad i änden, kolvstiftsbussning nu stålbakad med blybronserad beläggning
3/1/1966151 975014 805 förstärkta fästen för oljekylaren på blocket
3/1/1966152 806fördelardrivaxel – tänderna sträcker sig hela vägen
3/2/1966014 733fördelardrivaxel – tänderna sträcker sig hela vägen
3/4/1966002 937stramare monterings tolerans för vevstakarna, förstärkta fästen för oljekylaren på blocket
3/31/1966002 954fördelardrivaxel – tänderna sträcker sig hela vägen
5/4/1966154 093O-ring på svänghjulet ersätter metallpackning
5/9/1966015 401O-ring på svänghjulet ersätter metallpackning, längre packningsmutter
5/9/1966154 032längre packningsmuttertrådar
5/13/1966003 140O-ring på svänghjulet ersätter metallpackning, längre packningsmutter
7/4/1966003 169toppstavar nu något tjockare och längre
8/5/1966155 969003 172 Självlåsande/packningsmutter på mitt M12-blockstift
8/15/1966016 254Självlåsande/packningsmutter på mitt M12-blockstift
8/24/1966016 351toppstavar nu något tjockare och längre
9/8/1966156 976toppstavar nu något tjockare och längre
10/5/1966157 265kolvblocket har nu O-ringar på M12-stiften
10/6/1966016 995kolvblocket har nu O-ringar på M12-stiften
10/17/1966017 099större kontaktyta för M12-stiften
10/20/1966003 191kolvblocket har nu O-ringar på M12-stiften
10/31/1966157 980003 197 större kontaktyta för M12-stiften
11/22/1966157 226oljeröret nu sömlöst
12/1/1966003 204oljeröret nu sömlöst
12/13/1966017 664packning för oljepumplocket annorlunda
1/20/1967159 781017 891 tjockare stödskuldra för lager #3
3/10/1967003 214tjockare stödskuldra för lager #3, packning för oljepumplocket
3/21/1967018 321tvärborrade oljekanaler på vevaxeln
4/27/1967162 797Startomslagsguide tjockare metall
4/28/1967163 084Annat tätningsmedel
5/2/1967018 888Annat tätningsmedel
5/3/1967003 260Annat tätningsmedel
6/15/1967003 278M8-oljepumpen introducerad
6/21/1967019 755M8-oljepumpen introducerad
6/26/1967003 268Genomborrade oljekanaler på vevaxeln
6/28/1967164 051M8-oljepumpen introducerad
9/20/1967020 364Startomslagsguide tjockare metall

VW Industrimotorer finns överallt

Volkswagens industrimotorer har funnit användning i en mängd olika tillämpningar, från brandsprutor och kompressorer till en mängd andra industriella maskiner och fordon. Deras pålitlighet och effektivitet har gjort dem till ett populärt val för olika industrier och verksamheter runt om i världen. Med en mångsidig motorportfölj har VW:s industrimotorer blivit en pålitlig kraftkälla som stöder olika applikationer och bidrar till att driva framgångsrika industriella verksamheter.

Albin släpmotorspruta

Norska civilförsvaret var en betydande kund för Albin. År 1955 föreskrev Statens Brandinspektion att motorerna på klass II-motorsprutor (mellanstora sprutor) skulle vara luftkylda. Detta krav ledde till utvecklingen av Albin 900 VW, som använde Volkswagens industrimotor som kraftkälla. Denna nya motorspruta presenterades år 1957 som en ersättning för Albin 800. Initialt beställde civilförsvaret 300 enheter, och snart följde nya stora order på över 1000 enheter.

vw industrimotor i släpmotorspruta

Denna motorspruta kallas förmodligen ”Albin 1400A” med automatisk lufttömning. Den har förmågan att själv tömma pumpen på luft för att möjliggöra pumpverkan. Dessutom kan enheten enkelt avlägsnas från vagnen, vilket på brandmännens språk ofta kallas för att den är ”avbröstbar.” Det innebär att fyra starka brandmän kan lyfta ur pumpenheten ur vagnchassit.

Utöver kommunala brandförsvare användes dessa motorsprutor även av Försvaret, Civilförsvaret, SJ och privata industribrandförsvar. Man exporterade även dessa enheter till nästan alla delar av världen. Senare modeller utrustades med kraftfullare pumpar och motorer från Volvo-Penta.

Tyska företag som Magirus och Ziegler var konkurrenter, och de använde också VW:s industrimotorer i sina motorsprutor. Trots att man idag ofta ser dessa enheter på landets brandstationer var det strategiskt viktigt att producera sådan utrustning i landet, åtminstone delvis, under den tiden.