Något som också är av intresse som tyvärr går förlorade på skroten ibland är industrimotorer som har fortfarande mycket kvar att ge. Dessa börjades tillverkas för olika ändamål redan 1952 och liksom de som återfinns i folkabilar är även dessa trotjänare och stabila.
Industriella motornummer
Datum och motornummer från VW-boken Progressiva Förbättringar, för användning vid bestämning av ett generellt datum för industriella motorer. Industriella motorer från andra världskriget hade ett prefix på 6-
Har du en Industrimotor eller vet någon som har, tar vi gärna emot tips eller säljförslag
Datum | 122 | 124 | 126 | Anteckningar |
10/20/1952 | 00 001 | Börjar produktion 25HP DIN | ||
6/6/1953 | 00 537 | Kopplingsbalansmarkeringar tillagda | ||
10/16/1953 | 01 654 | Tjockare fläktblad | ||
10/19/1953 | 01 665 | Förlängd spår på regulatorspaken, bättre klämma | ||
12/21/1953 | 01 988 | Början av 30HP DIN/36HP SAE, 6.1:1 CR | ||
3/22/1954 | 02 857 | Startomslag tjockare, massivt rör | ||
4/8/1954 | 03 126 | Enkla ventilfjädrar för 1500 och 1800 RPM-spec-motorer | ||
6/25/1954 | 04 399 | Pappers svänghjuls packning | ||
8/31/1954 | 05 091 | Platta toppkolvar, 6.6:1 CR | ||
9/18/1954 | 05 379 | Oljeavskrapkanten ovanför kamväxeln smalnade av | ||
10/1/1954 | 05 475 | Liten remspännare nu 10.5 mm istället för 20 mm | ||
11/15/1954 | 06 070 | Tillfällig ändring av olika legeringslager # 2 | ||
1/4/1955 | 06 677 | Inloppsmanifold behandlad med speciell färg | ||
1/13/1955 | 06 841 | Induktionshärdade vipparmarsaxlar | ||
2/17/1955 | 07 472 | 28PCI-förgasaren får nylonflottör | ||
4/1/1955 | 08 152 | Specificerat att använda 10W-olja för första oljefyllning | ||
4/5/1955 | 08 216 | Oljepumpstoppbolten nu AM 6Ax28, Inloppsmanifold med gjuten lättmetallklädsel | ||
4/29/1955 | 08 681 | Distributordrivning ändrad från stål till brons | ||
6/11/1955 | 09 667 | Friktionshjul nu fastknytet på axeln | ||
8/11/1955 | 11 145 | Kork på mätstickan nu löds fast | ||
8/16/1955 | 11 220 | Många ändringar inklusive kroppsnöt med nållager, sexmuttrar istället för sexkantskruv för cylinderhuvuden och införandet av dubbelpipeavlopp med förvärmningsslang och byte från 36mm generatorpulsmuttrar till 21mm och 225T1 tändstift istället för 175T1 | ||
10/14/1955 | 12 502 | Vevarbultar 6×280 | ||
1/27/1956 | 14 774 | Tändstiftinsatser, nu 11.84 mm istället för 11.34 mm | ||
2/16/1956 | 15 165 | Fästhuvud för bränslepump böjd | ||
5/11/1956 | 17 704 | Koppling – fjädrad dämpningssegmentdesign | ||
5/23/1956 | 17 821 | Heli-coils för tändstift periodvis installerade | ||
6/18/1956 | 18 928 | Oljeinsugningsröret förkortat med 12 mm | ||
7/12/1956 | 22 123 | Temperaturändring på huvudlager #2, .02 mm tjockare på trycksidan | ||
8/14/1956 | 22 352 | Finare nät i oljesilen | ||
8/16/1956 | 22 815 | Oljepumpens modifieringar | ||
9/26/1956 | 24 249 | Huvudlager #4 tunnare vägg och mindre spel enligt specifikation | ||
10/4/1956 | 24 443 | Kolvstiftsbussning nu rullad från remsmaterial | ||
12/29/1956 | 26 807 | Oljekylarstöd mellan kylaren, fläkthuset och kolvblocket, Oljesilen har nu en klockliknande hatt vid oljeupptagningstuben | ||
4/29/1957 | 31 322 | |||
5/2/1957 | 32 927 | Oljekylaren nu högre, fler rör och lödda istället för lödda | ||
6/11/1957 | 34 199 | Huvudlager #1 modifierat – 4 oljepoletter på svänghjulssidan | ||
6/12/1957 | 34 813 | Längre passstift för svänghjulet | ||
7/2/1957 | 35 470 | Kolvblocket förstärkt vid vevlager #2 | ||
7/8/1957 | 35 240 | Arbetsytan på cylindrarna minskad från 133,25 till 125,25 mm | ||
8/2/1957 | 36 317 | |||
8/16/1957 | 36 874 | Kamaxellagret till vevbottenanslutning nu 21 mm. | ||
10/23/1957 | 38 221 | Järnförstärkta asbestavgaskopplingstätningar | ||
10/29/1957 | 38 832 | Stålförstärkta asbestvärmekopplingstätningar | ||
1/2/1958 | 41 202 | Trelagers staklagerfodral | ||
3/3/1958 | 42 425 | Böjd arm i värmekopplingslådan | ||
4/2/1958 | 43 481 | Koppling – fjädrande dämpningsskivdesign | ||
9/12/1958 | 47 475 | Heli-Coils för tändstift installerade intermitterande | ||
9/15/1958 | 47 784 | Kammare i svänghjulets tänder utelämnad | ||
10/28/1958 | 48 519 | Kuggar på svänghjul utan fas nu | ||
12/30/1958 | 49 701 | Gängade anslutningsplattor för tändstift nu standardinstallation | ||
2/2/1959 | 51 402 | Heli-coils för gängad anslutningsplatta nu standardinstallation | ||
3/9/1959 | 52 660 | Avgassystem målat med zinkfärg istället för svart | ||
3/26/1959 | 53 201 | 4 platta ytor på värmarens anslutningsarm | ||
4/7/1959 | 53 666 | 175T1 tändstift återvänder | ||
4/23/1959 | 54 401 | Guvernören, spaken för centrifugal säkrad med woodruffnyckel och modifierad klämma | ||
5/13/1959 | 54 647 | Avgasrör till värmarens anslutningar, koniska asbesttätningar hålls på plats med klämmor | ||
5/13/1959 | 54 916 | Ny fläktlåsmutter och modifierad mutter | ||
7/2/1959 | 56 723 | Tropisk fläktrem | ||
11/13/1959 | 61 085 | Avgasventiler starkare där stammen möter huvudet | ||
8/5/1960 | 073 001 | Början av 34HP DIN/40HP SAE | ||
8/18/1960 | 073 150 | Kamaxeländrörelse nu .06-.114mm | ||
9/21/1960 | 075 348 | Modifierad mätsticka | ||
11/8/1960 | 077 656 | Kylfläkten har nu 28 skovelblad istället för 16 | ||
11/24/1960 | 078 159 | 4 huvudlager har nu ringformig ränna och oljeavrinningsränna | ||
12/1/1960 | 078 656 | Kamaxelns trycklagerytor fasade | ||
1/25/1961 | 080 250 | Distributordrivningsaxelns borrning skuren 5mm djupare, drivaxeln har nu stötkrage | ||
1/30/1961 | 080 657 | Fläktpulley minskat till 1.75:1 förhållande (6.8″ istället för 7″) | ||
2/14/1961 | 080 770 | Avgasklämmor har självlåsande muttrar | ||
4/18/1961 | 084 089 | Konisk kvarsänkning för ventiltuberna | ||
5/15/1961 | 084 245 | |||
5/29/1961 | 085 625 | Tjockare rör på avgasrör 1 och 3 | ||
6/15/1961 | 086 726 | Ventilfjäderpackningar nu av vit plast istället för gummi | ||
8/1/1961 | 087 221 | Värmareboxar nu pressade tillsammans istället för skruvar | ||
10/2/1961 | 089 276 | Svänghjul – anslutning mellan platta och nav förstärkt | ||
10/2/1961 | 089 061 | Plattare avgasventilhuvuden | ||
10/13/1961 | 090 067 | Insugningsrör för förvärmningstuber tjockare | ||
10/30/1961 | 090 501 | Ventilkåpa/huvud nu rakt på toppen | ||
10/30/1961 | 090 886 | Stålpaket mellan vevaxel och svänghjul, konisk tätningssyta | ||
11/11/1961 | 091 879 | Vevaxelns stora ändejournal 4.5mm radien istället för sned | ||
11/17/1961 | 092 265 | Oljefyllnings packmutter nu högre | ||
11/21/1961 | 091 357 | Termostattemperatur sänkt från 75-80° till 65-70° C | ||
12/5/1961 | 093 624 | Vevaxel har nu oljeborrningar på baksidan | ||
3/13/1962 | 103 368 | Insugningsrör har nu zinkfärg | ||
3/21/1962 | 103 990 | Rockerstöd med större diameter | ||
4/16/1962 | 104 657 | Annan kopplingsbeläggning | ||
5/3/1962 | 105 095 | Oljeavskiltningsstiften är nu 11.84 mm istället för 11.34 mm | ||
5/21/1962 | 07 501 | BÖRJAN AV PRODUKTIONEN progressivt coilerade ventilfjädrar, en-del lyftare | ||
5/28/1962 | 106 639 | progressivt coilerade ventiler fjädrar | ||
6/5/1962 | 07 566 | kamform ändrad | ||
6/5/1962 | 106 836 | oljefyllnadskork, har nu en kopparklämma | ||
6/19/1962 | 107 859 | kamform ändrad | ||
7/31/1962 | 108 729 | en-del lyftare | ||
8/2/1962 | 109 307 | Oljekylaren har perforerad plåt, förgasarrör med större diameter, fläkthuset är nu bredare, insugningsportar för cylinderhuvudet är större | ||
8/23/1962 | 108 601 | cylinderborrigheten ändrad | ||
9/11/1962 | 110 673 | kolvringar fasade på innerkanten | ||
12/19/1962 | 112 939 | ytterligare en ändring av kamaxeln | ||
1/31/1963 | 114 194 | vinkel på avgasventilhuvudet minskad med 1 grad | ||
2/15/1963 | 114 941 | kolvbultslag nu offset | ||
2/28/1963 | 07 969 | kolvringar fasade på innerkanten, kolvbultslag nu offset | ||
3/14/1963 | 08 006 | försegling för avgasrörets diameter minskad | ||
6/10/1963 | 08 115 | vinkel på avgasventilhuvudet minskad med 1 grad | ||
6/11/1963 | 02 501 | BÖRJAN AV PRODUKTION? | ||
6/20/1963 | 119 465 | vevaxeln nu svetsad istället för punktsvetsad | ||
6/21/1963 | 02 550 | tjockare axel på oljekylarseglet, toppar, och tryckstavar modifierade på grund av ändrad ventilvinkel | ||
7/3/1963 | 08 316 | toppar, huvuden och tryckstavar modifierade på grund av ändrad ventilvinkel | ||
12/2/1963 | 02 575 | bricka placerad mellan generatorremsskivan och muttern | ||
1/15/1964 | 009 119 | kamaxlarna borrade för oljeflöde till justeringsskruv, oljeavvisningsringar tillagda på ventilstammarna, kortare ventilstyrningar | ||
1/23/1964 | 002 582 | kamaxlarna borrade för oljeflöde till justeringsskruv, oljeavvisningsringar tillagda på ventilstammarna, kortare ventilstyrningar, progressivt coilerade ventilfjädrar | ||
1/30/1964 | 126 001 | kamaxlarna borrade för oljeflöde till justeringsskruv, oljeavvisningsringar tillagda på ventilstammarna, kortare ventilstyrningar, ökning av lagerjournal #1-spel | ||
2/3/1964 | 002 602 | 009 228 ökning av lagerjournal #1-spel | ||
2/19/1964 | 009 232 | ändrad axel på kamaxeln | ||
2/29/1964 | 009 252 | tyngre kolvar | ||
3/5/1964 | 127 243 | ändrad axel på kamaxeln | ||
3/5/1964 | 002 618 | ändrad axel på kamaxeln, tyngre kolvar | ||
3/20/1964 | 128 230 | Oljesilplattan fäst med lockmuttrar, bättre packningsmaterial | ||
4/3/1964 | 128 551 | olika kolvar | ||
4/9/1964 | 009 412 | Oljesilplattan fäst med lockmuttrar, bättre packningsmaterial, bättre packning för oljepumplocket | ||
4/15/1964 | 009 378 | bättre packning för oljepumplocket | ||
4/17/1964 | 009 496 | olika kolvar | ||
5/22/1964 | 002 620 | Oljesilplattan fäst med lockmuttrar, bättre packningsmaterial, bättre packning för oljepumplocket, olika kolvar | ||
6/12/1964 | 131 725 | 009 945 minskat vridmoment för kolvarna | ||
6/15/1964 | 131 651 | Rotocap-ventilen roterande enhet för upp till 2500RPM | ||
7/1/1964 | 002 621 | minskat vridmoment för kolvarna | ||
7/3/1964 | 002 630 | större oljefyllningshål och urtag i webben nedanför | ||
8/5/1964 | 132 927 | större oljefyllningshål och urtag i webben nedanför | ||
8/11/1964 | 133 001 | ökad tolerans för huvudlager #1 | ||
8/13/1964 | 010 171 | bakre huvudtätning – annan form och material | ||
8/13/1964 | 010 168 | större oljefyllningshål och urtag i webben nedanför, ökad spänning på ventilfjädrarna | ||
9/11/1964 | 133 921 | bakre huvudtätning – annan form och material | ||
10/1/1964 | 010 418 | oljeintagsröret säkrat till oljeavtappningsplattans bult | ||
10/6/1964 | 002 631 | bakre huvudtätning – annan form och material, oljeintagsröret säkrat till oljeavtappningsplattans bult, ökad spänning på ventilfjädrarna, fyrkantiga topplock | ||
10/7/1964 | 135 938 | oljeintagsröret säkrat till oljeavtappningsplattans bult | ||
10/12/1964 | 010 455 | fyrkantiga topplock | ||
11/5/1964 | 136 980 | toppstavar – övre oljeborrningar svetsade | ||
11/6/1964 | 010 600 | 004” ventiljusteringsetikett tillagd | ||
11/18/1964 | 010 611 | toppstavar – övre oljeborrningar svetsade | ||
11/30/1964 | 002 639 | toppstavar – övre oljeborrningar svetsade | ||
11/30/1964 | 002 637 | 004” ventiljusteringsetikett tillagd | ||
12/8/1964 | 139 276 | 011 051 lyftare – mindre diameter på kontaktflänsen | ||
1/4/1965 | 011 103 | Rotocap-ventilen roterande enhet för upp till 2500RPM | ||
1/13/1965 | 002 728 | lyftare – mindre diameter på kontaktflänsen | ||
1/28/1965 | 141 201 | fyrkantiga topplock – 004” ventiljusteringsetikett tillagd | ||
2/23/1965 | 141 671 | vevaxelns lager #2 har större oljeborrningsficka | ||
3/10/1965 | 011 505 | vevaxelns lager #2 har större oljeborrningsficka | ||
3/24/1965 | 002 804 | vevaxelns lager #2 har större oljeborrningsficka | ||
4/7/1965 | 143 507 | tjockväggiga ventilfjäderhattar | ||
8/2/1965 | 146 330 | kamaxellagerhylsor tillagda, fler kylflänsar tillagda, olika stötar | ||
8/2/1965 | 002 836 | 012 206 124A och 126A nu 85 mm kolvar, kamaxellagerhylsor tillagda, vevstakar har bultar, fler kylflänsar tillagda, olika stötar | ||
8/18/1965 | 146 528 | 002 851 vevlager #2, stålbakade hylsor | ||
9/20/1965 | 013 767 | vevlager #2, stålbakade hylsor | ||
10/1/1965 | 148 421 | 002 864 013 846 täckplåt och reglerväxeländringar, 122 olika avgasventiler | ||
11/2/1965 | 014 023 | radierna på huvudlager #1 och #3 rullade in | ||
11/9/1965 | 002 870 | radierna på huvudlager #1 och #3 rullade in | ||
11/15/1965 | 149 400 | 3 övre stift nu längre och försänkta djupare i blocket | ||
12/23/1965 | 002 885 | förstärkt vinkel på frontlocket | ||
1/4/1966 | 150 262 | Oljesilplattan, oljeavtappningsgängorna har axel för tätning, oljeupptagningstuben inte längre vinklad i änden | ||
1/6/1966 | 014 288 | Oljesilplattan, oljeavtappningsgängorna har axel för tätning, oljeupptagningstuben inte längre vinklad i änden | ||
1/9/1966 | 014 651 | kolvstiftsbussning nu stålbakad med blybronserad beläggning | ||
1/13/1966 | 002 902 | Oljesilplattan, oljeavtappningsgängorna har axel för tätning, oljeupptagningstuben inte längre vinklad i änden, kolvstiftsbussning nu stålbakad med blybronserad beläggning | ||
3/1/1966 | 151 975 | 014 805 förstärkta fästen för oljekylaren på blocket | ||
3/1/1966 | 152 806 | fördelardrivaxel – tänderna sträcker sig hela vägen | ||
3/2/1966 | 014 733 | fördelardrivaxel – tänderna sträcker sig hela vägen | ||
3/4/1966 | 002 937 | stramare monterings tolerans för vevstakarna, förstärkta fästen för oljekylaren på blocket | ||
3/31/1966 | 002 954 | fördelardrivaxel – tänderna sträcker sig hela vägen | ||
5/4/1966 | 154 093 | O-ring på svänghjulet ersätter metallpackning | ||
5/9/1966 | 015 401 | O-ring på svänghjulet ersätter metallpackning, längre packningsmutter | ||
5/9/1966 | 154 032 | längre packningsmuttertrådar | ||
5/13/1966 | 003 140 | O-ring på svänghjulet ersätter metallpackning, längre packningsmutter | ||
7/4/1966 | 003 169 | toppstavar nu något tjockare och längre | ||
8/5/1966 | 155 969 | 003 172 Självlåsande/packningsmutter på mitt M12-blockstift | ||
8/15/1966 | 016 254 | Självlåsande/packningsmutter på mitt M12-blockstift | ||
8/24/1966 | 016 351 | toppstavar nu något tjockare och längre | ||
9/8/1966 | 156 976 | toppstavar nu något tjockare och längre | ||
10/5/1966 | 157 265 | kolvblocket har nu O-ringar på M12-stiften | ||
10/6/1966 | 016 995 | kolvblocket har nu O-ringar på M12-stiften | ||
10/17/1966 | 017 099 | större kontaktyta för M12-stiften | ||
10/20/1966 | 003 191 | kolvblocket har nu O-ringar på M12-stiften | ||
10/31/1966 | 157 980 | 003 197 större kontaktyta för M12-stiften | ||
11/22/1966 | 157 226 | oljeröret nu sömlöst | ||
12/1/1966 | 003 204 | oljeröret nu sömlöst | ||
12/13/1966 | 017 664 | packning för oljepumplocket annorlunda | ||
1/20/1967 | 159 781 | 017 891 tjockare stödskuldra för lager #3 | ||
3/10/1967 | 003 214 | tjockare stödskuldra för lager #3, packning för oljepumplocket | ||
3/21/1967 | 018 321 | tvärborrade oljekanaler på vevaxeln | ||
4/27/1967 | 162 797 | Startomslagsguide tjockare metall | ||
4/28/1967 | 163 084 | Annat tätningsmedel | ||
5/2/1967 | 018 888 | Annat tätningsmedel | ||
5/3/1967 | 003 260 | Annat tätningsmedel | ||
6/15/1967 | 003 278 | M8-oljepumpen introducerad | ||
6/21/1967 | 019 755 | M8-oljepumpen introducerad | ||
6/26/1967 | 003 268 | Genomborrade oljekanaler på vevaxeln | ||
6/28/1967 | 164 051 | M8-oljepumpen introducerad | ||
9/20/1967 | 020 364 | Startomslagsguide tjockare metall |
VW Industrimotorer finns överallt
Volkswagens industrimotorer har funnit användning i en mängd olika tillämpningar, från brandsprutor och kompressorer till en mängd andra industriella maskiner och fordon. Deras pålitlighet och effektivitet har gjort dem till ett populärt val för olika industrier och verksamheter runt om i världen. Med en mångsidig motorportfölj har VW:s industrimotorer blivit en pålitlig kraftkälla som stöder olika applikationer och bidrar till att driva framgångsrika industriella verksamheter.
Albin släpmotorspruta
Norska civilförsvaret var en betydande kund för Albin. År 1955 föreskrev Statens Brandinspektion att motorerna på klass II-motorsprutor (mellanstora sprutor) skulle vara luftkylda. Detta krav ledde till utvecklingen av Albin 900 VW, som använde Volkswagens industrimotor som kraftkälla. Denna nya motorspruta presenterades år 1957 som en ersättning för Albin 800. Initialt beställde civilförsvaret 300 enheter, och snart följde nya stora order på över 1000 enheter.
Denna motorspruta kallas förmodligen ”Albin 1400A” med automatisk lufttömning. Den har förmågan att själv tömma pumpen på luft för att möjliggöra pumpverkan. Dessutom kan enheten enkelt avlägsnas från vagnen, vilket på brandmännens språk ofta kallas för att den är ”avbröstbar.” Det innebär att fyra starka brandmän kan lyfta ur pumpenheten ur vagnchassit.
Utöver kommunala brandförsvare användes dessa motorsprutor även av Försvaret, Civilförsvaret, SJ och privata industribrandförsvar. Man exporterade även dessa enheter till nästan alla delar av världen. Senare modeller utrustades med kraftfullare pumpar och motorer från Volvo-Penta.
Tyska företag som Magirus och Ziegler var konkurrenter, och de använde också VW:s industrimotorer i sina motorsprutor. Trots att man idag ofta ser dessa enheter på landets brandstationer var det strategiskt viktigt att producera sådan utrustning i landet, åtminstone delvis, under den tiden.