Välkommen till en närmare titt på en äkta ikon inom världen av veteranbilar – Karmann Ghia Coupe (LHD). Det är svårt att tänka på klassiska bilar utan att Karmann Ghia kommer att dyka upp i tankarna. Dess eleganta linjer, tidlösa design och en historia som sträcker sig över generationer har cementerat denna modell som en älskad och uppskattad skatt i bilhistorien.

Tidlös Elegans
En av de mest anmärkningsvärda aspekterna av Karmann Ghia Coupe är dess tidlösa elegans. Med en slående silhuett och mjuka kurvor erbjöd denna coupé en visuell glädje som fortfarande imponerar. Dess kompakta storlek och finessrika design gjorde den till en bil som inte bara tog dig från punkt A till punkt B, utan också tillät dig att göra det med stil.
Karmann Ghia Coupe, även känd som Typ 143, föddes ur ett spännande samarbete mellan två välrenommerade företag – Volkswagen och den tyska karosseritillverkaren Karmann. Det var en tid då bilvärlden sökte den perfekta kombinationen av prestanda och stil, och Karmann Ghia levererade just det.
Volkswagen Karmann Ghia gjorde entré på marknaden år 1955, bara fem år efter att Typ 1 Beetle introducerades. Den började sitt liv genom att dela chassi med Typ 1, men detta ganska blygsamma chassi dolde sig under de fängslande kurvor som designades av Italiens kända bilmärke Carrozzeria Ghia, och byggdes för hand av tyska karossmakare hos Karmann. Karmann Ghia ansågs aldrig vara en riktig sportbil, men den var en framgångsrik 2+2 kupé och växte senare till en framgångsrik 2+2 cabriolet när den karossstilen introducerades sent 1957.
8 Fakta om Volkswagen Karmann Ghia
1. Unik Karossbyggnad
Karmann Ghias karosspaneler formades för hand och monterades på Karmanns karossbyggnadsanläggning i Osnabrück, Tyskland. Bilens komplexa form krävde särskild uppmärksamhet under monteringen, inklusive handsvetsning, filning och slipning för att uppnå den sömlösa look som Karmann Ghia är känd för. Dessa påkostade karosser placerades sedan på Typ 1 Beetles chassi och skickades över hela världen.
2. Semi-Automatisk Växellåda
För modellåret 1969 introducerades Volkswagen den halvautomatiska växellådan med namnet ”Automatic Stickshift”. Trots att den var långt ifrån moderna halvautomatiska växellådor eliminerade den behovet av en kopplingspedal. Föraren var dock tvungen att växla växlar med hjälp av växelspaken.
3. Karmann Ghia Typ 34
Inte många kommer ihåg att det fanns en annan modell av Karmann Ghia som kallades Typ 34 och var baserad på Typ 3-plattformen (ofta kallad Squareback, Notchback och Fastback). Trots att de flesta överlevande Typ 34-bilarna finns i USA, såldes de aldrig där från början.
4. Ersättaren – Volkswagen Scirocco
När Karmann Ghia av Typ 14 avslutades 1974 ersattes den i Volkswagens modellutbud av Scirocco, som visserligen hade en mindre lyxig design jämfört med Karmann Ghia.
5. Baksätena togs bort i Sista Modellåret
För modellåret 1974 tog Volkswagen bort baksätena och gjorde Karmann Ghia till en renodlad tvåsitsig bil. Denna ändring gjorde att bilen ansågs något mer praktisk, trots att den aldrig var en fullfjädrad sportbil.
6. Jämförelser med Porsche 356
Karmann Ghia jämfördes ofta med den ikoniska Porsche 356, och båda bilarna visade sig ha liknande egenskaper och prestanda.
7. Ursprunget av Namnet
Namnet ”Karmann Ghia” kom till av enkla skäl. Karmann var företaget som byggde karossen, medan Ghia var den italienska designfirman bakom bilens utseende.
8. Betydelsen av Bensinekonomin
I en recension från 1962 noterades Karmann Ghias imponerande bensinekonomi på 6,7l/100km, vilket var imponerande för tiden och gjorde den till ett ekonomiskt val i en era av bensintörstiga muskelbilar.
Utforska dessa fascinerande fakta om Volkswagen Karmann Ghia som du kanske har glömt bort. Trots sina prestandabegränsningar och andra små brister har denna ikoniska bil en speciell plats i bilhistorien och fortsätter att fascinera bilentusiaster världen över.
Produktionen av Volkswagen Karmann Ghia i Sverige: En Sällsynt Syn på Vägarna
När vi tar oss tillbaka i tiden till Volkswagen Karmann Ghias era, finner vi en elegant och tidlös skapelse som berikade bilvägarna runt om i världen. Trots sin globala popularitet var Karmann Ghia en mer sällsynt syn på svenska vägar under sin produktionstid från 1955 till 1974. Denna exklusivitet bidrog till att göra varje Karmann Ghia på svenska vägar till en uppskattad juvel bland veteranbilsentusiaster.
När det gäller att fastställa exakta produktionssiffror för Karmann Ghia-modeller som tillverkades och såldes i Sverige, kan det vara en utmaning. Produktionen av Karmann Ghia ägde huvudsakligen rum vid Karmanns fabrik i Osnabrück, Tyskland. Därefter exporterades bilarna till olika marknader runt om i världen, inklusive Sverige. Eftersom siffrorna kan vara svåra att spåra och dokumentera med full precision, är det inte alltid enkelt att fastställa det exakta antalet Karmann Ghia som nådde svenska kustlinjer.
De Karmann Ghia-modeller som fanns i Sverige var ofta mycket uppskattade av sina ägare. Deras särskilda charm, tidlösa design och elegant kurviga linjer gjorde dem till en sällsynt och beundrad syn på vägarna. Denna kombination av skönhet och funktionalitet gjorde Karmann Ghia till en bil som drog till sig entusiaster och uppmärksamhet vart den än rörde sig.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att Volkswagen Karmann Ghia, även om den kanske inte var den vanligaste synen på svenska vägar, hade en betydelsefull plats i den svenska fordonskulturen. Dess sällsynthet och unika design gjorde den till en eftertraktad veteranbil som fortsätter att fascinera och charma både samlare och bilentusiaster än idag.
Under Huven
Under den sofistikerade motorhuven hittar vi en motor som brann av passion och prestanda. Karmann Ghia Coupe drevs av en rad olika motoralternativ under sin produktionstid, varav de senare modellerna kom att utrustas med kraftfullare motorer för att matcha dess eleganta utseende med en anständig kick av kraft.
En Körupplevelse Utöver Det Vanliga
Att sitta bakom ratten på Karmann Ghia Coupe är en körupplevelse som inte liknar någon annan. Körställningen, den noggrant utformade instrumentpanelen och de små, men betydelsefulla detaljerna i interiören, är en påminnelse om hur bilen designades med förarens njutning i åtanke.
En Plats i Bilkulturen
Karmann Ghia Coupe (LHD) har gått långt bortom att vara bara en bil. Den har blivit en symbol för elegans och ett sätt att uttrycka ens personlighet på vägarna. Dess närvaro på vägarna har alltid varit något speciellt, lockat blickar och framkallat leenden från både entusiaster och förbipasserande.
Avslutningsvis
Karmann Ghia Coupe (LHD) är en ikon som går bortom sin funktion som transportmedel. Den är en skatt med historiskt värde som fortsätter att fängsla och förtrolla alla som har äran att sätta sig bakom ratten eller ens få en skymt av dess majestätiska linjer. Dessutom är den en påminnelse om att bilvärlden inte bara handlar om mekanik och teknik, utan också om känsla, stil och en tidlös elegans som aldrig kommer att förlora sin attraktion.

VIN- / motornummer
Här är informationen om Karmann Ghia VIN / Chassis-nummer i tabellformat på svenska:
År | Chassi | Motornummer | Anmärkningar |
---|---|---|---|
1955 | Aug 929 746 | Introduktion av Typ 143 | |
Dec 1 060 929 | |||
1956 | Aug | Start av modellår 1957 | |
Dec 1 394 119 | 1 120 615 | ||
1957 | Aug 1 600 440 | Introduktion av Typ 141 – cabriolet | |
Start av modellår 1958 | |||
Sept 1 649 253 | |||
Dec 1 774 680 | 1 678 209 | ||
1958 | July 1 774 680 | 1 937 450 | |
Aug 1 774 681 | Start av modellår 1959 | ||
Sista året för ”low-light” strålkastare | |||
Dec 2 226 206 | |||
1959 | July 2 528 667 | 2 156 322 | |
Aug 2 528 668 | Introduktion av RHD-modeller 142 och 144 | ||
Start av modellår 1960 | ”Banana style” bakre bakljus | ||
Förstorade främre luftintagsgaller | |||
Dec 2 801 613 | |||
1960 | July 3 192 506 | 3 072 320 | |
Aug 3 192 507 | Start av modellår 1961 | ||
Dec 3 551 044 | |||
1961 | July 4 010 994 | 3 912 904 | |
Aug 4 010 995 | Start av modellår 1962 | ||
Dec 4 400 051 | |||
1962 | July 4 846 835 | 3 924 023 | |
Aug 4 846 836 | Start av modellår 1963 | ||
Dec 5 199 980 | |||
1963 | July 5 677 118 | 3 942 915 | |
Aug 5 677 119 | Start av modellår 1964 | ||
Dec 6 016 120 | |||
1964 | July 6 502 399 | 3 959 304 | |
Aug 145 000 001 | Start av modellår 1965 | ||
Dec 145 396 732 | |||
1965 | July 145 999 000 | 3 972 441 | |
Aug 146 000 001 | Start av modellår 1966 | ||
1300cc 40hk motor | |||
Dec 146 463 103 | |||
1966 | July 146 1021 300 | F 000 0001 | |
Aug 147 000 001 | Start av modellår 1967 | ||
1500cc 44hk motor; 12 volt | |||
Dec 147 442 503 | |||
1967 | July 147 999 000 | H 0 204 001 | |
Aug 148 000 001 | Start av modellår 1968 | ||
Dec 148 398 736 | |||
1968 | July 148 999 000 | H 5 333 001 | |
Aug 149 000 001 | Start av modellår 1969 | ||
Dec 149 474 780 | |||
1969 | July 149 1200 000 | H 5 414 586 | |
Aug 140 2000 001 | Start av modellår 1970 | ||
1600cc 54hk motor | |||
Framåtriktade blinkers; mellanstora bakljus | |||
Dec 140 2402 623 | |||
1970 | July 140 3100 000 | B 6 000 001 | |
Aug 141 2000 001 | Start av modellår 1971 | ||
”Europa” stötfångare | |||
Dec 141 2435 197 | |||
1971 | July 141 3200 000 | AE 0 000 001 | |
Aug 142 2000 001 | Start av modellår 1972 | ||
Stora bakljus | |||
1972 | Feb 142 2432 709 | ||
July 142 3200 000 | AE 0 558 001 | ||
Aug 143 2000 001 | Start av modellår 1973 | ||
1973 | July 143 2212 117 | AE 0 917 264 | Start av modellår 1974 |
Aug 144 2000 001 | |||
1974 | July 144 2999 000 | AH 0 239 365 | VW ersätter Karmann Ghia med Scirocco |