Volkswagen veteranbilar

Volkswagen veteranbilar (Bubbla, Buss, Karmann Ghia m.fl) i Sverige är en fascinerande värld fylld med rik historia, sällsynta modeller och entusiastiska samlare. Det tyska bilmärket Volkswagen har en lång och framgångsrik närvaro i Sverige, och dess veteranbilar har en särskild plats i hjärtat av många bilälskare.

volkswagen veteranbilar , bubbla, notchback, fastback, buss

Historien i korthet

Volkswagen, med dess ursprungliga betydelse ”folkets bil” på tyska, grundades 1937. Denna tyska bilgigant har genom åren skapat en rad bilar som har blivit symboler för olika tidsepoker. I Sverige blev Volkswagen snabbt populärt på grund av sin pålitlighet och prestanda. I decennier har Volkswagen veteranbilar skapat nostalgi och starka band med ägarna.

Bilmodellerna

Mellan 1938 och 1945 började VW:s modellbeteckning när Dr. Ferdinand Porsche designade prototyperna som ledde till VW Bubblan. Porsches ingenjörsfirma tilldelade typnummer till individuella designprojekt han arbetade på. Volkswagenwerk fortsatte använda Porsches typbeteckningar under andra världskriget. Dessa tidiga modelltyper har ingen koppling till moderna VW-bilar, men de listas här av historiskt intresse. Några av de vanligast förekommande tidiga Porsche/VW-modelltyperna är följande:

  • Typ 12: Porsche-designad VW-liknande prototyp för Zundapp (1932)
  • Typ 34: Porsche-designad VW-liknande prototyp för NSU (1934)
  • Typ 60: VW30 och VW38-prototyperna som blev KdF-Wagen (1935)
  • Typ 62: Militär omvandling av Typ 60 – den första Kübelwagen (1939)
  • Typ 64: Sportwagen Berlin-Rome tävlingsbil (1939)
  • Typ 82: Kübelwagen
  • Typ 82E: Kommandeurwagen 2WD
  • Typ 87: Kommandeurwagen 4WD
  • Typ 88: Flak pickupversion av KdF-Wagen
  • Typ 92: Kommandeurwagen 2WD med soltak
  • Typ 138: Schwimmwagen med KdF-Wagen plattformschassi
  • Typ 166: Schwimmwagen med 2000 mm axelavstånd
  • Typ 205: Maus 185-ton stridsvagn

Mellan 1945 och 1949, i slutet av kriget, var en av de första sakerna britterna gjorde att introducera ett nytt system för modellnummer. Detta var för att ersätta Porsches designnummer och förfina de som tillverkats av Volkswagenwerk under kriget. Britterna tilldelade följande typnummer (men inte alla gjordes):

  • Typ 11: Tvådörrars saloon
  • Typ 13: Saloon med skjutbart tak
  • Typ 15: Drophead coupe
  • Typ 21: Kübelwagen
  • Typ 25: Kübelwagen brandbil med högtryckspump
  • Typ 27: Kübelwagen-baserad skåpbil med överbyggnad
  • Typ 28: Kübelwagen-baserad stängd leveransbil
  • Typ 51: Saloon på Kübelwagen chassi
  • Typ 53: Saloon med skjutbart tak på Kübelwagen chassi
  • Typ 55: Drophead coupe på Kübelwagen chassi
  • Typ 81: Saloon-baserad leveransbil med överbyggnad
  • Typ 83: Saloon-baserad stängd leveransbil
  • Typ 91: Släpvagn, öppen
  • Typ 93: Släpvagn, stängd
  • Typ 100: Kort hjulbas saloon-baserad vägdragare

År 1949, när britterna lämnade över VW-fabriken till tyskarna, enhetliges de tre tidigare allierade zonerna för att bilda Förbundsrepubliken Tyskland. Den före detta Opel-direktören Heinz Nordhoff utsågs till generaldirektör för Volkswagenwerk.

Under tysk kontroll släppte VW två nya cabriolet-modeller år 1949 tillsammans med förbättringar och utvidgning av sedan-uppställningen. VW tog tillfället i akt att omorganisera det brittiska modellbeteckningssystemet, och ett nytt system infördes. Detta innebar att VW-utbudet delades upp i fyra grundläggande typer (till slut), med varje typ som vidare delades upp i modeller beskrivna med tre siffror. Detta grundläggande system varade fram till slutet av tyska luftkylda modeller och införandet av det moderna VIN-systemet.

Att äga en gammal VW är som att äga en bit av historia, där varje detalj är en påminnelse om en svunnen tid.

De fyra grundläggande Volkswagen-typerna är:

  • Typ 1: Bubbla, Hebmüller, Cabriolet, Superbug, Karmann Ghia, Fridolin, Thing, Country Buggy
  • Typ 2: Panel Van, Microbus, Kombi, Single-Cab Pickup, Double-Cab Pickup, Ambulance
  • Typ 3: Sedan (Notchback), Squareback (Variant), Fastback, Karmann Ghia
  • Typ 4: 2-dörrars sedan, 4-dörrars sedan, 2-dörrars Variant, VW-Porsche 914

Inom dessa fyra Volkswagen-typer identifierades de individuella modellerna med en tre-siffrig kod – där den första siffran alltid var typnumret ovan. VW:s första modell-listor för Typ 1 och Typ 2 sammanställdes 1949 och 1950. De omorganiserades och numrerades om 1966 för modellår 1967, så det finns två separata listor för varje typ. Efter 1966 användes de två första siffrorna av typnumret på chassinumret. Modeller separerades beroende på om de var för vänster- eller högerstyrd.

Typ 1 (1949-1966):

  • 111: Standard Bubbla Sedan (LHD)
  • 112: Standard Bubbla Sedan (RHD)
  • 113: Export (Lyx) Bubbla Sedan (LHD)
  • 114: Export (Lyx) Bubbla Sedan (RHD)
  • 115: Standard Bubbla Soltak Sedan (LHD)
  • 116: Standard Bubbla Soltak Sedan (RHD)
  • 117: Export (Lyx) Bubbla Soltak Sedan (LHD)
  • 118: Export (Lyx) Bubbla Soltak Sedan (RHD)
  • 141: Hebmüller Cabriolet
  • 141: Karmann Ghia Cabriolet (LHD)
  • 142: Karmann Ghia Cabriolet (RHD)
  • 143: Karmann Ghia Coupe (LHD)
  • 144: Karmann Ghia Coupe (RHD)
  • 147: Fridolin (Klein Lieferwagen) – endast LHD
  • 151: Bubbla Cabriolet (LHD)
  • 152: Bubbla Cabriolet (RHD)

Typ 1 (1966-1979):

  • 111: Torsionsstång, svängaxel Bubbla (LHD)
  • 112: Torsionsstång, svängaxel Bubbla (RHD)
  • 113: Torsionsstång, CV-led Bubbla (LHD)
  • 114: Torsionsstång, CV-led Bubbla (RHD)
  • 131: McPherson-strut Superbug (LHD)
  • 132: McPherson-strut Superbug (RHD)
  • 133: McPherson-strut Superbug (LHD – USA, Kanada)
  • 141: Karmann Ghia Cabriolet (LHD)
  • 142: Karmann Ghia Cabriolet (RHD)
  • 143: Karmann Ghia Coupe (LHD)
  • 144: Karmann Ghia Coupe (RHD)
  • 147: Fridolin (Klein Lieferwagen) – endast LHD
  • 151: Bubbla Cabriolet (LHD)
  • 152: Bubbla Cabriolet (RHD)
  • 153: Bubbla Cabriolet (LHD – USA, Kanada)
  • 181: Kurierwagen, Thing, Safari (LHD)
  • 182: Kurierwagen, Safari, Trekker (RHD)
  • 192: Bubbla (Tillverkad i Australien)
  • 197: Country Buggy (Endast Australien)

Typ 2 (1949-1967):

  • 211: Panelvan, högerdörrar på sidan (LHD)
  • 213: Panelvan, vänsterdörrar på sidan (LHD)
  • 214: Panelvan, vänsterdörrar på sidan (RHD)
  • 215: Panelvan, dörrar på båda sidor (LHD)
  • 216: Panelvan, dörrar på båda sidor (RHD)
  • 221: Microbus, högerdörrar, 9-sits (LHD)
  • 223: Microbus, vänsterdörrar, 9-sits (LHD)
  • 224: Microbus, vänsterdörrar, 9-sits (RHD)
  • 225: Microbus Soltak, högerdörrar, 9-sits (LHD)
  • 226: Microbus Soltak, vänsterdörrar, 9-sits (RHD)
  • 231: Kombi, högerdörrar på sidan (LHD)
  • 233: Kombi, vänsterdörrar på sidan (LHD)
  • 234: Kombi, vänsterdörrar på sidan (RHD)
  • 235: Kombi Soltak, högerdörrar (LHD)
  • 237: Kombi Soltak, vänsterdörrar (LHD)
  • 238: Kombi Soltak, vänsterdörrar (RHD)
  • 241: Microbus (Samba), 8-sits (LHD)
  • 242: Microbus (Samba, Alpine), 8-sits (RHD)
  • 251: Microbus Walk-Thru (Samba), 7-sits (LHD)
  • 261: Single-cab Pickup, höger dörr (LHD)
  • 263: Single-cab Pickup, vänster dörr (LHD)
  • 264: Single-cab Pickup, vänster dörr (RHD)
  • 265: Double-cab Pickup, höger bakre dörr (LHD)
  • 267: Double-cab Pickup, vänster bakre dörr (LHD)
  • 268: Double-cab Pickup, vänster bakre dörr (RHD)
  • 271: Ambulans, högerdörrar på sidan (LHD)
  • 273: Ambulans, vänsterdörrar på sidan (LHD)
  • 274: Ambulans, vänsterdörrar på sidan (RHD)
  • 281: Microbus Walk-Thru, 7-sits (LHD)
  • 285: Microbus Soltak Walk-Thru, 7-sits (LHD)

Typ 2 (1968-1979):

  • 211: Panelvan, höger skjutdörr (LHD)
  • 213: Panelvan, vänster skjutdörr (LHD)
  • 214: Panelvan, vänster skjutdörr (RHD)
  • 215: Panelvan, skjutdörrar på båda sidor (LHD)
  • 216: Panelvan, skjutdörrar på båda sidor (RHD)
  • 221: Microbus (7, 8 eller 9 platser), höger skjutdörr (LHD)
  • 223: Microbus (7, 8 eller 9 platser), vänster skjutdörr (LHD)
  • 224: Microbus (7, 8 eller 9 platser), vänster skjutdörr (RHD)
  • 231: Kombi, höger skjutdörr (LHD)
  • 233: Kombi, vänster skjutdörr (LHD)
  • 234: Kombi, vänster skjutdörr (RHD)
  • 235: Kombi Soltak, höger skjutdörr (LHD)
  • 237: Kombi Soltak, vänster skjutdörr (LHD)
  • 238: Kombi Soltak, vänster skjutdörr (RHD)
  • 241: Microbus Soltak (8 eller 9 platser) (LHD)
  • 242: Microbus Soltak (8 eller 9 platser) (RHD)
  • 261: Single-cab Pickup, höger dörr (LHD)
  • 263: Single-cab Pickup, vänster dörr (LHD)
  • 264: Single-cab Pickup, vänster dörr (RHD)
  • 265: Double-cab Pickup, höger bakre dörr (LHD)
  • 267: Double-cab Pickup, vänster bakre dörr (LHD)
  • 268: Double-cab Pickup, vänster bakre dörr (RHD)
  • 271: Ambulans, höger skjutdörr (LHD)
  • 274: Ambulans, vänster skjutdörr (RHD)
  • 281: Microbus Walk-Thru (7 platser) (LHD)
  • 285: Microbus Soltak Walk-Thru (7 platser) (LHD)

Typ 3 (1962-1973):

  • 311: Fastback (LHD)
  • 312: Fastback (RHD)
  • 313: Fastback Soltak (LHD)
  • 314: Fastback Soltak (RHD)
  • 315: Notchback (LHD)
  • 316: Notchback (RHD)
  • 317: Notchback Soltak (LHD)
  • 318: Notchback Soltak (RHD)
  • 343: Karmann Ghia Coupe (LHD)
  • 344: Karmann Ghia Coupe (RHD)
  • 345: Karmann Ghia Coupe Soltak (LHD)
  • 346: Karmann Ghia Coupe (RHD)
  • 361: Squareback (Variant) (LHD)
  • 362: Squareback (Variant) (RHD)
  • 363: Squareback (Variant) Soltak (LHD)
  • 364: Squareback (Variant) Soltak (RHD)
  • 365: Squareback (Variant) A Wagon och Panel Van (LHD)
  • 366: Squareback (Variant) A Wagon och Panel Van (RHD)
  • 367: Squareback (Variant) A Soltak (LHD)
  • 368: Squareback (Variant) A Soltak (RHD)

Typ 4 (1968-1975):

  • 411: 2-dörrars L Sedan (LHD)
  • 412: 2-dörrars L Sedan (RHD)
  • 415: 2-dörrars Sedan (LHD)
  • 416: 2-dörrars Sedan (RHD)
  • 421: 4-dörrars L Sedan (LHD)
  • 422: 4-dörrars L Sedan (RHD)
  • 425: 4-dörrars Sedan (LHD)
  • 426: 4-dörrars Sedan (RHD)
  • 461: Variant L kombi (LHD)
  • 462: Variant L kombi (RHD)
  • 465: Variant kombi (LHD)
  • 466: Variant kombi (RHD)
  • 471: VW-Porsche 914 (Endast LHD)

Volkswagen är synonymt med pålitlighet, enkelhet och charm, vilka är värden som svenska bilägare ofta eftersträvar. Redan på 1950-talet började svenska folket omfamna Volkswagen för deras förmåga att hantera både kyla och tuffa vägförhållanden. Modeller som den älskade VW ”Bubblan” och den praktiska VW ”Buss” erbjöd pålitlighet och funktionalitet som passade perfekt in i det svenska vardagslivet.

Dessutom var Volkswagen en av de första att erbjuda luftkylda motorer, vilket var en nyskapande funktion som attraherade svenska bilentusiaster. Denna unika design ledde till att bilarna var lätta att underhålla och anpassa, vilket var viktigt för de som behövde klara av de ibland extrema väderförhållandena.

Reservdelar till VW veteranbilar

För de som äger och vårdar Volkswagen veteranbilar, är det ofta en utmaning att hitta de rätta delarna som inte bara passar, utan också behåller bilens äkthet och charm. Här på VWEntusiaster har jag lagt ner 10+ år för att samla på mig ett omfattande lager av unika och autentiska reservdelar för olika modeller (bubbla, buss, karmann ghia).

Mitt intresse för VW veteranbilar har inte bara handlat om att njuta av de rullande konstverken på vägarna. Det har handlat om att bevara deras själ och historia genom att erbjuda ägare de delar de behöver för att hålla sina älskade bilar i toppskick. I mitt lager finner du allt från motor- och karossdelar till unika tillbehör och kromdetaljer som en gång var en del av de klassiska VW-modellerna.

Dela Dina Tips

Som en aktiv deltagare i Volkswagen veteranbilscommunityn ser jag alltid fram emot att få tips och råd från andra entusiaster. Om du har erfarenheter att dela, historier att berätta eller till och med en veteranbil som du vill sälja, är jag mer än villig att lyssna och samarbeta.

Kontakta mig för direkt förfrågningar om specifika reservdelar till din folkvagn

Nostalgi och Kulturell Anknytning

En viktig anledning till Volkswagen veteranbilars popularitet är den starka nostalgiska kopplingen de har till olika tidsepoker. Dessa fordon har inte bara varit transportmedel; de har varit följeslagare på livets resa. ”Bubblan” var ofta den första bilen för många svenskar och har lämnat ett oförglömligt intryck på flera generationer.

Dessutom har Volkswagen veteranbilar en särskild plats i populärkulturen och har dykt upp i filmer, TV-program och musikvideor. Deras närvaro har förstärkt deras kulturella relevans och bidragit till deras tidlösa popularitet.

Vikten av Bevarande

Som en passionerad expert på området är jag djupt engagerad i att bevara dessa veteranfordon för kommande generationer. Dessa bilar representerar inte bara teknisk framgång utan också en bit av vår historia och kulturarv. Genom att bevara och vårda dessa fordon säkerställer vi att kommande generationer kan förstå och uppskatta bilens utveckling och dess roll i samhället.

Bevarandet av Volkswagen veteranbilar är också en påminnelse om en enklare tid och en chans att återuppleva nostalgi och känslor från förr. Dessa bilar blir levande tidskapslar som tar oss tillbaka till en era av optimism och framsteg.

Matnyttiga artiklar eller filer gällande volksvagen veteranbilar.

Servicemanual 1960

Servicemanual Typ 11,14 och 15

Verkstadshandbok volkswagen veteranbil VW typ 1 och 2 (1961 -1975)

Enklare-underhallsarbeten
Motorn
Motorn fortsättning
Kopplingen
Bränslesystemet
Manuella växellådan
Automatlådan
Bakaxeln
Framhjulsupphängning och styrning
Bromssystemet
Elsystemet
Bensinvärmaren
Karossen
Övrigt

Verkstadshandbok volkswagen veteranbil med soltak